torstai 28. marraskuuta 2013

Koeviikko uusiksi


Syksyn toisen jakson koeviikko on lopuillaan ja uusi jakso pyörähtää käyntiin jo huomenna. Koeviikko tarkoittaa sitä, että opiskelijalla voi olla esimerkiksi viikon ajan joka päivä yhden kurssin koe. Näin opiskelijalla on periaatteessa mahdollisuus keskittyä hyvin kokeisiin. Ennen koetta on yleensä jonkinasteinen kertaustunti.

Eri lukioissa on omat käytäntönsä siitä - joissakin pohjatunti on edellisenä päivänä iltapäivällä ja joissakin kouluissa koepäivän aamuna. Edellisen koepäivän pohjatuntia voisi perustella sillä, että tuolloin voi vielä huomata mitä tulee kerrata illan aikana. Aamun pohjatunti on taas kätevä siltä kannalta, että voi vielä oppia jotakin uutta. Opettajan kannalta on aamun tunti varmaan aika ristiriitainen. Missä määrin käy sellaisia asioita läpi, joita ei tämänkertaisessa kokeessa kovin paljon painotakaan?

Kurssin arviointiin en tässä tekstissä ota kantaa. Se on oma iso haasteensa. Kurssikokeen ei tule olla ainoa arvosanan määäräytymisen peruste mutta on varmasti usein iso osa arviointia.

Näkisin, että jonkinlaiselle koeajalle on tarvetta. Koe on tietyn kurssin loppuyhteenveto. Siinä opiskelija käyttää kurssin aikana opittuja tietoja sekä taitoja ja yhdistää niitä aiemmin muilla kursseilla opittuihin kokonaisuuksiin.Näin siis parhaimmillaan. Huonoimmillaan tilanne on se, että jakson aikana heikosti opiskellut opiskelija pänttää arvosanan 4½ edestä edellisenä iltana.

Mitä muita mahdollisuuksia olisi järjestää lukiolaisen koeviikko? Vai olisiko tästä rakenteesta päästävä eroon? Oman kouluni opo ideoi pyöräillessää töihin esimerkiksi seuraavaa rakennetta.

Yhtenäinen kurssin päätöspäivä

Aamulla on kurssin kertaustunti
Välitunnin jälkeen lyhyt koe (esim. sähköisesti toteutettavat, sanakoe, lajintunnistus,  matikan peruslaskut ilman laskinta)
Ruokailu
Iltapäivällä pidempi koe

Etuja: Yhtenä päivän yhden kurssin asiat. Opiskelija on tehnyt hyvän perustyön jakson aikana ja kokoaa vielä asioita ennen tuota päätöspäivää. Opettajalla myös yhtenä päivän yksi kurssi. Eli tyhjän koodin sattuessa on mahdollista suorittaa arviointia haluamassaan paikassa. Rakenne mahdollistaa myös minkä tahansa työskentelyn! Harvoin on mahdollista käyttää yhteen kurssiin kokonaista päivää!

Haittoja: Jääkö opiskelijan kertaaminen vähälle, jos hän luottaa taas liikaa tuohon aamun kertaukseen? Hyödynnetäänkö vain lyhytkestoista muistia? Mikäli päivän ohjelmassa on jotain muuta kuin koe ja opiskelija on poissa, tulee monta tuntia poissaoloja. Miten ne korvataan?

Koeviikko kokonaan pois

Entä, jos koko koeviikko jätettäisiin pois?
Etuja: Pidempi aika käydä läpi kurssin asioita, jopa 3x75 min lisää opiskelua. Kokeet voi järjestää haluamassaan ajankohdassa pienempinä kokonaisuuksina.
Haittoja: Ei harjoittelumahdollisuutta pidempään kokeeseen. Siirtymä uuteen jaksoon hyvin nopea erityisesti opettajan työn kannalta.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti